Když je člověku v naší části světa šest, je nucen se zahájit základní vzdělávání. Valná většina dětí nastoupí do školy, která však ještě v roce 2015 funguje na stejných principech jako fungovala v dobách habsburské monarchie. Hlavním cílem je kumulace znalostí a mezi základní požadavky na děti patří poslušnost. Zodpovědnost je v plenkách. Montessori je jedním z mála vzdělávacích systémů, který má zodpovědnost ve svém DNA a umí tuto kvalitu v lidech vypěstovat. Mirku jsme požádali, aby se s námi podělila o to, na čem Montessori staví a jak v dětech samostatnost a zodpovědnost kultivuje.
Montessori je unikátní, více než sto let starý vzdělávací systém mezi jehož absolventy patří např. zakladetelé Googlu, Wikipedie nebo Amazonu. Mnozí z těchto lidí se shodují na tom, že konceptu zodpovědnosti je naučila právě jejich Montessori škola. ZŠ Montessori na Beránku, kterou Mirka vede, je v ČR unikátní vzdělávací projekt - příklad, jak ve státním (tedy dostupném) systému na obou stupních vybudovat vzdělávací koncepci rozvíjející kreativitu a samostatnost.
Mirku to vždy táhlo do školství, přesto se na přání rodičů rozhodla jít do zdravotnictví. Několik let strávila v pražském IKEMU jako sestra na jednotce intenzivní péče, později jako školitelka specializovaných sester. Po studiu na vysoké škole učila na Střední zdravotnické škole. Když se jí narodily její dvě dcery, nedokázala si představit, že by je poslala do většinového školství. V zahraničí poznala Montessori pedagogiku, kterou od té doby začala studovat a využívat. Nejprve v domácím vzdělávání, později jako učitelka ve škole. Dnes patří v tomto přístupu v ČR k nejfundovanějším.