Korporace existuje proto, aby maximalizovala svůj zisk. Ne proto, aby řešila něčí problém a zvyšovala kvalitu života. Tečka. Jenomže pro stále větší počet lidí je pouze bezohledná maximalizace zisku nepřijatelná. Na této planetě se tak už otázkou ohleduplnosti, zodpovědnosti či udržitelnosti zabývá snad každá nadnárodní firma. V naprosté většině se ale jedná o prázdná marketingová hesla. IKEA je jednou z mála obřích společností, ve které je zodpovědnost přirozenou, dlouhodobou a především nedílnou součástí firemní DNA a každodenního života. Jak to dělají a co se od nich můžeme naučit?
Díky osobnosti zakladatele Ingvara Kamprada a švédské mentalitě se IKEA snažila chovat ohleduplně a zodpovědně ještě dávno předtím, než to začalo být módní. Po nástupu Steva Howarda, Sustainability Chef Officer IKEA Group, se téma trvalé udržitelnosti stalo jednou z hlavních priorit firmy. Klíčovou roli v jejím naplňování hraje tzv. “Sustainability Team". Je to skupina odborníků (zaměstnanců IKEA) na oblast životního a pracovního prostředí. Napříč firmou se starají o to, aby se princip udržitelnosti - ohleduplnosti vůči lidem a planetě – integroval do každého kroku či výrobku, který z IKEA pochází. Totéž striktně vyžadují i od svých dodavatelů.
Tereza vystudovala Environmental Quality Science na University of Alaska Fairbanks a Ochranu životního prostředí na Přírodovědecké fakultě UK. Jako velký fanoušek zdravého a aktivního životního stylu říká, že si v IKEA realizuje svůj sen - znásobit svůj vliv jako jednotlivce na změnu fungování dnešního, nejen firemního, světa. Když vezmete v potaz velikost IKEA (40. největší firma na světě, zdroj: Forbes) a to, že od svých dodavatelů a dokonce i jejich dodavatelů vyžaduje ohleduplnost k lidem a planetě, její vliv je mimořádný.